مزایای مدرک فنی و حرفه ای و اعتبار مدرک فنی و حرفه ای به دلایل زیر بسیار به چشم می آید:


از جمله ارزش مدرک فنی حرفه ای این است که دولت به کارجویان تسهیلات و وام هایی می دهد . از جمله این مراکز که به افراد وام می دهند ، سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای است . از صندوق توسعه ملی به کارجویان دارای مدرک فنی حرفه‌ای وام اعطا می شود .
1- ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها
2- مدرک معادل مدارک دانشگاهی
3- تدریس در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای
4- دریافت کارت مربی گری
5- ادامه تحصیل برای دیپلم ردی ها جهت اخذ دیپلم رسمی فنی آموزش و پرورش
6- استفاده از تسهیلات وام خود اشتغالی
7- جذب بهتر و سریع تر در بازار کار داخل و خارج
8- کسب وام مشاغل خانگی
9- بیمه تامین اجتماعی شاغلین صنایع قالی بافی ، صنایع دستی و ساختمانی
10- جهت دریافت پروانه کسب در مشاغل مرتبط الزامی است
11- استفاده از مدرک فنی حرفه ای جهت صدور ویزا
12- استفاده از گواهینامه مهارت جهت مهاجرت و ویزای کاری

ارزش مدرک فنی حرفه ای در خارج:
ارزش مدرک فنی حرفه ای در خارج بسیار بالا می باشد زیرا افرادی که پس از گذراندن دوره های فنی و حرفه ای در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به اینکه مدرک فنی حرفه ای یک مدرک بین المللی است ، می‌توانند در تمامی کشورهایی که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند ، مشغول کار شوند . همه ی کشوهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند.

درواقع میتوان گفت اعتبار مدرک فنی حرفه ای در خارج از کشور بسیار زیاد است و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد. گواهینامه فنی و حرفه در بیش از 70 کشور معتبر می باشد. مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای

اعتبار مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت:
اعتبار مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت بسیار قابل توجه است . مدارک مورد تایید نوعی از مدارک هستند که توسط آموزشگاه ها و موسسات آزاد زیر نظر سازمان فنی صادر می شوند و چون توسط سازمان فنی و حرفه ای به طور مستقیم صادر نمی شوند قابل ترجمه نمی باشند و هیچ ارزش بین المللی ای این نوع از گواهینامه ها ندارند.

اعتبار مدرک فنی حرفه ای از نوع رسمی آن برای مهاجرت قابل توجه است و این مدرک را میتوان برا مهاجرت ترجمه کرد. ارزش مدرک فنی و حرفه ای به این علت بالاست که گرفتن ویزای کاری و مهاجرت با مدرک رسمی فنی و حرفه ای نیز ممکن می باشد.